Milline ettevõtja tahad Sina olla?

Mõtle sellele arvutile, millest antud artiklit loed. Mõtle enda lemmik kohvikule, lemmik toidule. Mõtle enda kodule ja lemmik mööblitükile. See on olemas, sest oli ettevõtja, kes (koos enda meeskonnaga) otsustas selle luua. Ettevõtlikud inimesed ja ettevõtjad viivad elu edasi. Nad teevad meie elusid paremaks ja inspireerivad enda tegude ja eeskujuga.

Ent ettevõtja on lai mõiste. Neid on väga erinevaid ja igaühel on enda mäng, kus nad kindlat tunnust püüavad maksimeerida. Milline ettevõtja tahaksid Sina olla? Kas siseettevõtja, elustiiliettevõtja, spetsialist, oportunist-projektijuht, sotsiaalne ettevõtja, innovaator, startupper, tööstur või investor?

Vaatame, mis neid eristab ja milline Sinu olemusega kõige paremini sobitub.

Siseettevõtja – teeme meie asja paremaks

Siseettevõtja on heade muudatuste agent, kes juriidiliselt töötab küll kellegi teise hüvanguks, aga rakendab enda loovust ja leidlikkust selleks, et ettevõttel paremini läheks. Ta mõtleb aktiivselt, kuidas klientidele paremat teenust pakkuda, asju efektiivsemalt teha ja meeskonda liita. Ta ei hädalda probleemide pärast, ta lahendab probleeme.

Ta on liider ja temast peetakse lugu. Ehk isegi rohkem lugu kui ametlikust juhist. Tal pole formaalset mõjujõudu ega ehk isegi uhket tiitlit, aga ta inspireerib enda eeskujuga. Ta päriselt hoolib sellest, kuidas meie firmas läheb ja et meil ka aastate pärast hästi läheks.

Elustiiliettevõtja – vabadus teha seda, mida armastad

Elustiiliettevõtja küsib endalt kõigepealt, millist elu ta tahab elada. Alustab sellest, mis on tema jaoks tähtis ja mida talle meeldib teha ning nuputab juurde, kuidas saaks millegi meeldivaga piisavalt raha teenida, et enda elustiiliks vajalikud kulud katta.

Sisuliselt elustiiliettevõtja loob endale ägeda töökoha. Peab mõnusat turismitalu, põnevat reisiblogi, loomingulist kunstistuudiot, pisikest pagaritöökoda. Ta ei aja taga kasumit, temas pole suurt ambitsiooni, et üritada maailma vallutada, ta lihtsalt teeb seda, millest hoolib ja mis teeb teda ja tema kliente õnnelikuks.

Esikohal on elu ja siis tuleb äri.

Spetsialist – enda ande realiseerimine

Spetsialist (vabakutseline / freelancer) on oma ala ekspert. Ta on aastaid mõnes kindlas valdkonnas töötanud ja valdab enda teemat hästi. Aga talle ei meeldi enda endine ülemus, kliendid või kolleegid. Ta otsib iseseisvust, et saaks ise otsustada, kellega koos töötab ja milliseid projekte teeb.

Seega ta loob enda ettevõtte, et pakkuda enda professionaalseid teenuseid. Kui ta suudab enda andeid hästi turundada, siis tõenäoliselt teenib ta tunnis rohkem, kui teenis endisel töökohal. Erinevalt elustiiliettevõtjast on spetsialist ambitsioonikam – ta on rohkem orienteeritud professionaalse meisterlikkuse saavutamisele.

Fotograafid, programmeerijad, disainerid, turundajad, blogijad, kirjanikud, muusikud, konsultandid, koolitajad, raamatupidajad, maaklerid, juuksurid, küünetehnikud jne. Nad müüvad enda oskusi või oskusteavet.

Spetsialisti oluline ülesanne on tabada ära, mida tehes saab pakkuda kõige kõrgemat lisandväärtust. Ehk kuidas enda oskustega kõige paremini teenida? Spetsialist positsioneerib ennast oma valdkonna väga hea eksperdina, et kliendid ta üles leiaks ning teistele soovitaks.

Kui Sa just enda vanast töökohast ei napsanud kliente kaasa, siis alustades keegi Sind ei tea. Sa võid küll agressiivselt oodata, et kliendid Sulle helistaksid, aga targem on ise aktiivselt leida esimesi “otsasid”, kus teha nii head tööd, et Sind edasi soovitataks.

Mõtiskle enda persoonibrändi peale – mille järgi tahad, et Sind tuntakse? Kes peaks Sinust teadma ja kuidas saad luua usaldust enda suhtes?

Oportunist-projektijuht – kõik müügiks!

Oportunist-projektijuht on ärimees. Äritseb kõigega, mis lõhnab raha järgi ja eest ära ei jõua põgeneda. Ta ei pruugi olla ühegi valdkonna spetsialist, aga ta oskab hästi asju organiseerida, inimestega suhelda ja teisi enda heaks tööle panna.

Kus teised näevad probleeme, seal oportunist näeb ärivõimalusi. Kui seisab välikontserdi ajal pikas kohvi järjekorras, siis teeb peas tulu-kulu arvutusi, et enda mobiilne kohviautomaatide äri püsti panna. Oksjonilt soodsalt saadud murutraktoriga niidab tema poeg raha eest kõigi naabrite muruplatse. Pärast seda, kui enda kodus remondi tegi, otsustas teha semudega enda ehitusfirma, sest noh, kogemus on ju olemas ja turu nõudlus on suur.

Tihti on oportunistil mitmeid erinevaid firmasid. Temale kuulub kohalik kohvik, autoremonditöökoda, sibi-vedamise masin ja kruusa kaevandus. Üks tema lemmik äriideede genereerimise lehti on riigihangete andmebaas.

Oportunist on julge suhtleja ja hea müügimees. Just nende oskuste abil suudab ta pitsitada raha välja kohtadest, kus teised ainult hädaldavad “miks keegi ei ole teinud…”

Oportunisti väljakutse on ajaplaneerimine – kuidas suuta kõigi nende erinevate äridega tegeleda ning prioritiseerida, kuhu hetkel enda põhienergia panna. Ja mida kõike nende uute äriideedega teha, mida muudkui tuleb ja tuleb.

Sotsiaalne ettevõtja – rohkem headust ja hoolivust maailma

Sotsiaalne ettevõtja pühendab enda aja ja energia ühiskonna või elukeskkonna hüvanguks. Ta müüb enda tooteid või teenuseid eesmärgiga muuta maailma paremaks.

See ei ole lihtsalt jõulu ajal annetuse tegemine, vaid on ettevõtja missioon lahendada probleeme, mida muud institutsioonid pole suutnud lahendada.

Oluliseks märksõnaks on jätkusuutlikkus – kuidas tagada see, et muutus jääks püsima ja aidatud inimesed, loomad või loodus ei satuks uuesti täbarasse olukorda.

Sotsiaalse Ettevõtluse Võrgustik edendab Eestis sotsiaalsete ettevõtete elujõulisust. Nende lehelt leiad ka näiteid Eesti sotsiaalsetest ettevõtetest.

Innovaator – radikaalne 10x muutus

Innovaator tahab maailma murranguliselt paremaks muuta. Üks praeguse aja silmapaistvaid innovaatoreid on Elon Musk, kelle firmad loovad kõige ägedamaid elektriautosid või ehitavad taaskasutavaid kosmoserakette, millega Marsile lennata.

Innovaatorid muudavad meie elusid. Näiteks Cleveroni eestvedaja Arno Kütt muutis uudsete pakiautomaatide abil internetist ostude tegemise kogemust. Click & Grow eestvedaja Mattias muutis nutikate lillepottide abil seda, kuidas me taimi kasvatame (ja kelle kätte me üldse julgeme taimi usaldada).

Innovaator ei mõtle lihtsalt kuidas asju paremaks teha. Ta mõtleb, kuidas asju 10 korda paremaks muuta.

Innovaatori suur väljakutse on see, et alguses keegi eriti ei usu Sinu ideesse. Kuigi see põlev visioon võib põksuda üksiku innovaatori südames, vajab ta enda ümber insensere ja turundusinimesi, kes aitavad visiooni realiseerida ja inimesteni viia.

Kas Sinus on innovaatorit? Mis on see suur muutus, millega Sina tahad maailma paremaks teha?

Startupper – skaleeritav globaalne äri

Üks Ukrainast pärit arendaja lõi sellise startupi nagu WhatsApp. Neil õnnestus kasvatada enda rakendus väga populaarseks, seda kasutasid miljonid inimesed. Lausa nii populaarseks, et Facebook ostis selle firma ära 19 miljardi dollari eest. Mida? 19 miljardit? Jah, las ma kirjutan kõik nullid välja: 19,000,000,000$

Sellist laadi edulood ja soov maailma ägedamaks teha toidab paljude tänapäeva ettevõtlike noorte unistusi. Teha mingi äpp või kasulik vidin, mida sajad miljonid inimesed üle maailma tahaksid kasutada ja aastate pärast müüa enda firma suurte summade eest maha.

Startupper ehitab äri, mis on sündinud globaalsena. See tähendab, et ta ei püüa teha äppi enda linna semudele, vaid miljonitele inimestele üle maailma. Tema äri on skaleeritav – see tähendab, et ta ei pea kulutama aega iga kliendiga tegelemiseks, vaid valmis tehtud lahendust saab kopeerida miljonitele kasutajatele ilma olulise lisakuluta. Samas ei piisa sellest, kui tema teenus on parim Eestis, vaid ta konkureerib paljude teiste ülemaailmsete ettevõtetega.

On vaid üks aga – enamus startuppidest ei lõpeta 19 miljardi dollari exitiga, vaid hoopiski võlgade ja firma likvideerimisega mõne aasta pärast. Lihtsalt ei toiminud – kas vedas idee alt või meeskond ei suutnud asja valmis ehitada või lihtsalt keegi ei olnud huvitatud nende äpi kasutamisest. Üks õige startupper ei kutsu seda ebaõnnestumiseks, vaid järjekordseks eksperimendiks ja pikalt ei mossita, sest järgmise startupi idee juba ootab eksperimenteerijat.

Hea koht Eesti startupi ökosüsteemiga kurssi viimiseks on Startup Estonia.

Tööstur – juhtimine, protsessid ja efektiivsus

Tööstur on juba suurem ettevõtja. Ta on pannud püsti suurema tootmise ja enamasti ekspordib enda tooteid välismaale, sest Eesti turg oleks liiga pisike tema mahuambitsioonide jaoks. Liigitaksin siia kategooriasse ka kõik suuremad teenindusettevõtted.

Töösturi äri on kasvanud niivõrd mastaapseks, et kogu asja ohjamiseks on vaja juurutada kõiksugu kvaliteedisüsteeme ja juhtimismeetodeid, et kogu masinavärk võimalikult õlitatult töötaks. Alati on mingi pudelikael, mille parandamise kaudu ettevõtte efektiivsust ja kasuminumbreid tõsta.

Töösturina alustamine võib nõuda kopsakat algkapitali. Enda tootmishoone püsti panemine ja kümnete inimeste palkamine on jõukohane vähestele. Ka laenu saamine võib olla keeruline, sest ka pangal ei pruugi olla Sinu ideesse usku. Kuid me vajame tööstureid, sest nemad loovad kõige rohkem töökohti ja toovad olulise osa maksutulust. Seepärast panustab EAS erinevate koolituste ja toetusprogrammidega alustavatesse ja kasvavatesse ettevõtetesse.

Investor – raha töötab Sinu eest

Investor otsib kohti, kus raha töötaks tema eest. Paigutab enda raha perspektiivikasse startuppi, kasvavatesse aktsiatesse, väärismetallidesse, hea asukoha ja potentsiaaliga kinnisvarasse või muusse kasvavasse võimalusse. Äkki isegi krüptorahasse, aga äkki ka mitte. Sest loterii mängimise asemel paigutab investor enda raha valdkondadesse, millest ta aru saab, mis pikaajaliselt kasvavad või millest oskab õigeaegselt väljuda.

Tema töö on näha suuri trende ja tunda ära need asjad, mille väärtus ajas kasvab. Ta võib elada täna väga askeetlikku elu, et tulevikus elada erakordselt rikast elu. Uue iPhone asemel ostis ta aastaid tagasi Apple aktsiaid, enda uhke merevaatega korteris ei ela ta ise, vaid üürib seda kalli raha eest teistele välja.

Kõiksugu ühisrahastusplatvormid on loonud võimaluse maitsta investori elu ka väiksemate rahasummadega. Lihtsalt tasub meeles pidada, et kui miski on minevikus kasvanud, ei tähenda, et see tingimata peaks ka tulevikus kasvama. Kus pakutakse kõrgemat tootlust, seal on üldjuhul ka kõrgem risk. Masu põhjas osta, heal ajal üüri välja ja buumi tipus müü maha.

Üks vahva moodus, kuidas end investeerimismaailmaga kurssi viia, on kuulata investeerimisklubi podcaste. Paljud investorid jagavad seal enda mõtteid ja õppetunde.

Kes veel?

Millises ettevõtja tüübis end ära tundsid? Millist tüüpi ettevõtja jäi siit nimistust välja?

Veel lugemist

Inspiratsiooni äriideede genereerimiseks

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga