Ettevõtlus piirideta turul: internetis

Käisin 19. mail AIESECi poolt korraldatud KlapidEest üritusel ning kuna teadsin, et teemad on põnevad (tõepoolest, esitlused läksid täis saalile), siis haarasin kaamera kaasa ja võtsin esinejad videosse, et väärt materjal ka Sinuni jõuaks.

PEEP LAJA on internetiettevõtja, kes viimased aastad on elanud reisides ringi ja elades erinevates maailma paikades. Ta räägib omast kogemusest, kuidas igaühest võib saada internetiettevõtja, miks see on hea mõte ja millest alustada.

TÕNU RUNNEL on disainer ja ettevõtja, ühe Eesti kuulsaima startupi, Edicy kaasasutaja. Ta räägib startupimaailmast ning jagab globaalsel turul tegutseva väikeettevõtte asutamisest ja juhtimisest saadud kogemusi.

Tõnu Runnel – Start up ja Edicy

Esimene osa:

Teine osa:

Tooksin välja mõned olulisemad rõhuasetused:

Start upi edu määrab idee, meeskond, kirg, rahastus ning turundus ja müük.

Kontseptsioon / idee peab olema unikaalne, lähtuma tarbijate vajadustest, olema kasutajasõbralik ning skaleeritav (võimalik vähese energiaga mahtu mitmekordistada). Teenus või toode peaks valmima 1-3 kuuga.

Rahastamiseks tasub esialgu jätta alles oma päevatöö (kus Sind sisuliselt raha eest koolitatakse) ning täita eritellimusi, et piisavat rahavoogu säilitada. Investori juurde tasub minna alles siis, kui oled loonud “käega katsutava” prototüübi.

Kirg oma ettevõtmise suhtes = unistus + kompetents + tahe.

Meeskonna koostamisel vali parimad pead, kes on pühendunud. Hoia konkreetset fookust (ära raiska aega kõrvalistele asjadele), ole pidevas liikumises ning sihi tulemust.

Turundus ja müük – püsi pidevalt pildil, olles seal, kus Su klient käib. Õpi pidevalt oma turgu paremini tundma ning tee vajadusel kursimuutusi. Internetilahenduste puhul on Sul enamasti vaja esmalt kriitilist kasutajate massi ning seejärel saad lülitada raha teenimise mudeli sisse.

Peep Laja – Elu Sinu tingimustel ja internetiturundus (maheda huumoriga vürtsitatud 🙂 )

Esimene osa:

Teine osa:

Tooksin välja mõned olulisemad rõhuasetused:

Otsid ideed? Alusta sellest, et lahenda mõni enda probleem – mis Sind praegu vaevab, häirib? Seejärel uuri, kas ka teistel on sama probleem (kas nad otsivad seda veebist?). Nuputa välja ärimudel ehk see, kuidas ja mille eest hakkad Sa ettevõtmises raha teenima. Hoolitse, et Sinu toode või teenust looks olulist väärtust kliendile ning investeeri aega ja energiat usalduse loomiseks.

3 viisi müügi suurendamiseks:

  • Müü rohkematele klientidele.
  • Müü samadele inimestele mitu korda (kordusostud).
  • Tõsta keskmise ostukorvi hinda (ristmüük ehk seotud toodete juurde pakkumine).

Kaval on luua digitaalseid tooteid, mida võid piiramatul hulgal kordistada, ilma et Sinu enda ajakulu sellest olulisel määral sõltuks (tarkvara, e-raamatud ja õpetused). Sa ei pea ise oma toote alal ekspert olema, vaid võid kaasata ka mõne välise eksperdi, kes Su tootele sisu loob. Alustava ettevõtjana tasub luua tooteid turu nishide jaoks, kuid Eesti kontekstis pead arvestama, et inimeste arv nishiturgudel on suhteliselt väike, seepärast tasub sihtida ülemaailmset turgu. Ingliskeelne turg on küll paljudele lihtsamini kättesaadav, kuid seetõttu on seal ka palju konkurente. Ehk on Sul mõni unikaalne keeleoskus, mis aitaks Sul eksootilisemate riikide nishiturule siseneda?

Veel üks väga oluline soovitus: ela alla oma võimaluste – hoia oma kulutused sellised, et kui Sinu sissetulek langeb 50%, jääb Sinu elukvaliteet endiseks. Ehk siis ära ela võlgu, ära larista ning tarbi neid tooteid ja teenuseid, mis Sull tõelist väärtust pakuvad.

 

Kuidas tundus? Millised mõtted-plaanid tekkisid?

Arutelu:
2 replies
  1. Guru
    Guru says:

    On näha ja rohkem kui selge, et Laja on palju internetiteemalist kirjandust lugenud ja üht-teist sealt omistanud..

    Vasta

Trackbacks & Pingbacks

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.