Parema vestluse 4V-d: visioon, väljakutsed, võimalused ja võta ette

Laadi PDF formaadis 4V vestluse raamistiku visuaal.

Ärme tee smalltalk´i, teeme bigtalk´i. Ärme räägi ilmast, vaid räägime sellest, mis meile päriselt korda läheb – meie unistused, sisemised pidurid, uued võimalused ja päris sammud, mis vanadest ahelatest lahti tõmbavad ja elu taas lendu lükkavad.

Hoolivalt ausad vestlused võivad muuta elu. Tõeliselt heas vestluses on neli V-d:

  1. Visioon – Millise uue peatüki tahad enda eluraamatusse kirjutada?
  2. Väljakutse – Mis hoiab Sind tagasi ja mida vajad, et minna edasi? Päriselt?
  3. Võimalus – Kuidas saad soovitud muutust enda ellu tuua?
  4. Võta ette – Mida saad teha kohe selleks, et protsessid käima tõmmata?

4V vestluse raamistik on inspireeritud GROW mudelist, mida kasutatakse coachingu vestlustes:

  1. Goal – Mida Sa tegelikult tahad?
  2. Reality – Mida oled praeguseks teinud?
  3. Opportunities – Mida saad teha?
  4. Will – Kuidas kavatsed alustada?

Selleks, et vestlusest oleks teisele võimalikult palju kasu, on vestluse juhil soovitav järgida kahte reeglit:

1. Ma ei anna nõu, vaid saan peegeldada kuuldut.

2. Ma ei anna hinnangut, vaid saan küsimustega avada motiive.

Vaatame lähemalt, mida 4V vestluse igas etapis täpsemalt teha.

Visioon – Millise uue peatüki tahad enda eluraamatusse kirjutada?

Mees möödus majast, mille ees terrassil istusid koer ja taat, kes luges ajalehte. Koer tundus kuidagi rahutu ja muudkui kiunus.

Järgmisel päeval möödus mees samast majast ja vaatepilt kordus – taat luges rahulikult ajalehte ja koer muudkui kiunus tema kõrval.

Mees otsustas astuda ligi ja küsis taadilt: “Vabandage, mis teie koeral viga on, et ta nii rahutult kiunub?”

Taat vastas: “Midagi. Ta lihtsalt istub terrassist väljaulatuva naela otsas.”

Mees küsis üllatunult: “Aga miks ta siis püsti ei tõuse ja naela otsast ära ei lähe, kui tal valus on?”

“Järelikult on tal nii valus, et kiunuda, aga mitte nii valus, et kohalt liikuda” vastas taat.

See lühike lugu võtab hästi kokku motivatsiooni olemuse – me ei tee vajalikke muutusi elus seepärast, et:

A) Praegune olukord pole piisavalt valus, et siit ära liikuda.

B) Soovitud unistus või eesmärk pole piisavalt köitev, et justkui magnetina enda poole tõmmata.

Vestluses võimegi kujutleda praegust olukorda kui punkti “A” ja soovitud olukorda kui punkti “B”. Nende kahe punkti vahel on väljakutsed, mida on tarvis ületada ja võimalused, mis aitavad meid edasi.

Visiooni vestluse mõte on luua piisavalt köitev tõmme soovitud muutuse suunas. Näiteks nende täpsustavate küsimuste abil saab seda tulevikupilti detailsemaks ja köitvamaks muuta:

  1. Kuidas end tunned, kui oled sinna jõudnud? Mis on teistmoodi?
  2. Mida näed enda ümber, kui oled sinna jõudnud? Mis on teistmoodi?
  3. Mida kuuled end ütlevat ja teisi ütlemas, kui oled sinna jõudnud?
  4. Millega tegeled, kui oled sinna jõudnud?

Aga enne kui asume tegema suurt plaani, kuidas enda kihvti unistuse poole rühkida, tasuks küsida üks kontrollküsimus: kas see soov tuleb ego või armastuse allikast?

Ego allikaks on enamasti võrdlemine teistega, püüdlus naabrist parem olla, vajadus lehvitada enda värvilisi sulgi – ehk kõiksugu maise mandi kogumine, et täita sellega enda sisemisi tühimikke – ebakindlust ja “Ma pole piisav” tunnet. Armastuse allikaks on siiras soov aidata ennast ja teisi enda ümber. Anda eneseteostuse eesmärgil, mitte püüdlusest tähelepanu saada. Ehk teha midagi kihvti mitte kuulsuse ja sulli nimel, vaid seepärast, et see on hea ja õige tegu.

Näiteks “Ma tahan, et mul oleks Instagramis miljon fänni, kes minu tegemisi jälgivad” lõhnab ego soovi järgi, aga “Ma tahan aidata miljonil inimesel saada enesekindlamaks läbi minu meigisoovituste” kõlab rohkem armastuse allika moodi – siin on võitjaid rohkem.

Väljakutse – mis hoiab Sind tagasi ja mida vajad, et minna edasi?

Ema armastas enda väikest last kogu südamest. Ta tahtis talle parimat ja hoolitses, et tal oleks turvaline kasvukeskkond. Ühe asjana kordas ta lapsele: “Ära räägi võõrastega, võõrad võivad olla ohtlikud.” Laps kuulas ja järgis ema nõuannet. Tal oli rõõmus ja turvaline lapsepõlv.

Aastad möödusid ja lapsest sirgus iseseisev noor, kes läks teise linna ülikooli õppima. Aga seal linnas polnud vanemaid, ega vanu sõpru. Kõik olid võõrad.

Ta teadis, et peaks proovima uusi asju ja leidma uusi sõpru. Aga iga kord kui oli aeg minna ja uue võõraga tuttavaks saada, hakkas miski tema sees tööle, mis tõmbas piduri peale.

See oli vana uskumus “Ära räägi võõrastega, võõrad võivad olla ohtlikud”. Ja kuigi enam polnud ta õrn kaitsetu laps, vaid tugev iseseisev noor, siis sellegipoolest hoidis see vana programm teda tagasi. Kuni ta selle enda jaoks ümber programmeeris: “Võib rääkida ka võõrastega, võõrastest võivad saada uued tuttavad.”

Faktid > Emotsioonid

Väljakutse vestlus toob tähelepanu valgusvihu vanadele kaitsemehhanismidele, mis meid enam ei teeni. See on põnev piiravate uskumuste maailm, kus tuleb enda hirmud tuua ükshaaval lavale, lükata neile prožektor näkku ja teha enda sisemaailma ülekuulamise käigus selgeks, kas nad töötavad ikka Sinu tuleviku hüvanguks.

Ehk teisisõnu – hästi ausalt ja avatud kaartidega jagada enda vestluspartnerile vastust küsimusele: “Mida Sa päriselt kardad?”

Võimalus – kuidas saad soovitud muutust enda ellu tuua?

Ettevõtjad osalesid kursusel, kus õpetati, kuidas enda äri kasvatada. Ühel hetkel läks aruteluteema avaliku esinemise peale – kuidas enda ettevõttest rääkida nõnda, et inimesed huviga kuulaksid ja tunneksid huvi toote vastu. Saalist hakkas tulema kõiksugu küsimusi avaliku esinemise kohta – kuidas esinemishirmust üle saada, kuidas esinemiseks valmistuda, kuhu oma käed peaks panema.

Koolitaja katkestas vestluse ja ütles, et oleme fookusest kõrvale läinud, see pole avaliku esinemise koolitus. Lähme tagasi meie põhiteema juurde – kuidas äri kasvatada.

Kuna oli tunda, et osalejatel oli esinemisteema vastu suurem huvi, küsis üks saalis olijatest: “Mis peaks juhtuma, et võiksite tulla meie juurde tagasi ja õpetada meile avalikku esinemist?”. Koolitaja vastas, et ta ei tee avaliku esinemise koolitusi, aga kui nad ajavad vastava suurusega grupi kokku, organiseerivad ruumid ja katavad tema honorari ja reisikulud, siis saab teha. Seejärel läks ta enda põhiteemaga edasi.

Pärast kohvipausi tuli osaleja koolitaja juurde ja ütles – organiseeritud – ruumid ja vahendid on olemas, mis kuupäevaks võime koolituse planeerida?

Kui ta oleks küsinud “Kas võiksite teha meile avaliku esinemise koolituse?”, oleks tõenäoliselt olnud vastus “Ei, ma ei tee avaliku esinemise koolitusi ja minu graafik on liiga tihe, et seda lisada.”. Kuna osaleja küsis “Mis peaks juhtuma, et…“, pani ta teise osapoole kaasa mõtlema.

Võimaluste vestluse võti peitub oskuses küsida õigesti paremaid küsimusi. Siin on 4 võimsat küsimust, mis aitavad tuua lauale rohkem võimalusi:

  1. Mis oleks kui…
  2. Kuidas saaks…
  3. Kes veel saab meid aidata?
  4. Mis peaks juhtuma, et…

Avatud küsimused avavad mõttelennu, tehes seda veel hinnanguvabalt, anname vestluspartnerile loa mängida ja katsetada ideedega, millest muidu julgeks vaid unistada.

Võta ette – mida saad teha kohe selleks, et protsessid käima tõmmata?

Kuidas ma järsku hakkan neid julgeid asju tegema, kui ma pole neid kunagi varem teinud?

Laulja Beyonce oli loomult rahulik ja vaoshoitud, kuid oli miski, mis võttis võimust, kui oli tarvis lavale astuda ja särada. See oli Sasha Fierce – tema välja mõeldud tegelaskuju, kes oli lõbusam, sensuaalsem, agressiivsem, avameelsem ja glamuursem versioon temast endast.

Beyonce sõnul aitas Sasha Fierce tal eksperimenteerida julgete sammudega, mis tundusid tema enda jaoks liiga hirmutavad. Ajapikku sai Sasha Fierce ägedus üheks dimensiooniks Beyonce loomuses – ta ei pidanud enam Sashat enne lavale minekut välja kutsuma, vaid see oligi juba osa temast.

Kuidas nimetaksid seda uut osa endast, mis on kujunemas?

Võta ette vestluse eesmärk on asuda päriselt enda eesmärgi poole liikuma. Esimesed sammuks võivad olla näiteks:

A) Kirja saatmine, et teha päring või kutse.

B) Telefonikõne, et küsida kellegi nõusolekut või leppida järgmises sammus kokku.

C) Avalik lubadus, et anda sõpradele oma plaanist teada ning lisada pisut positiivset sotsiaalset survet (lubasin teha, nüüd peangi tegema).

D) Reaalne esimene samm enda plaanist, et asjaga pihta hakata.

Kutsugem seda esimest sammu katalüsaatorsammuks – see on nagu säde, mis tõmbab elluviimisleegi eredalt põlema.

Kuidas 4V vestlusi pidada?

4V vestlusi võib pidada spontaanselt, kui saad vestluspartneriga segamatult suhelda. Näiteks kui kaaslane jagab enda unistust, et tahab elus midagi muuta või uut algatada ja võtad teema üles: “Räägime sellest.”

4V vestluses ei pea püsima rangelt pakutud raamistikus, lihtsalt hea on alustada unistusest ja leida sobiv teekond esimese sammuni.

Vaata ka:

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga